Ultimos dias en Argentina - Reisverslag uit Salta, Argentinië van Yoeri Kayser - WaarBenJij.nu Ultimos dias en Argentina - Reisverslag uit Salta, Argentinië van Yoeri Kayser - WaarBenJij.nu

Ultimos dias en Argentina

Door: Yoeri

Blijf op de hoogte en volg Yoeri

08 November 2015 | Argentinië, Salta

Vandaag is voor ons de laatste dag in Argentinie. We hebben een fantastische tijd gehad en echt van het land genoten. We zijn natuurlijk 2 maanden in Buenos Aires geweest, dus de tijd in deze metropool zal ons het meest bijblijven. De andere ervaringen waren echter ook fantastisch, vooral ons bezoek aan de Iguazu watervallen.

Des te meer we het land in gingen des te rustiger het werd. Rosario en Cordoba zijn ook nog grote steden, maar Mendoza is bijvoorbeeld al een stuk kleiner en dus ook rustiger. Hetzelfde geldt voor Salta, wat nog meer rust uitstraalt dan Mendoza. Wat vooral erg indrukwekkend is aan Argentinie, is dat het land zoveel verschillende landschappen heeft. Het binnenland bestaat vooral uit countrylanschappen waar veel gauchos (zuid amerikaanse cowboys) wonen. In het westen van Argentinie op de grens van Chili ligt het Andes gebergte. Zelfs binnen het Andes gebergte is er verschil in klimaat (in Mendoza hebben we in de bergen door de sneeuw gelopen terwijl de bergen in Salta gekenmerkt worden door woestijn). In het noordoosten, de grens met Brazilie, is er meer een tropisch klimaat. Hier zijn dus ook de Iguazu watervallen. En het zuiden van Argentinie hebben we niet eens gezien!

Voordat we Cordoba gingen verlaten voor Mendoza, zijn we eerst naar het stadje Alta Gracia geweest. In dit stadje is Ernesto "Che" Guevara opgegroeid. Het huis waar hij met zijn ouders en broers en zussen woonden is nu een museum geworden. We hebben het museum opgezocht en dus veel gezien over deze revolutieheld. Alta Gracia zelf is ook een mooi plaatsje tegen de bergen aan. Aan het eind van de middag hebben we weer de bus terug naar Cordoba genomen en s avonds namen we de bus van Cordoba naar Mendoza.

In Mendoza is ontzettend veel te doen. We zijn daar 4 dagen geweest en we hebben elke dag iets gedaan. Uiteraard hebben we de eerste dag rustig de stad verkend, wel met de fiets! Mendoza heeft een park wat bijna net zo groot is als het centrum. Daar hebben we dus rondgefietst en op het hoogtepunt hadden we een mooi uitzicht op de bergen. De tweede dag in Mendoza zijn we gaan raften! Dit was echt heel tof. We werden met een busje opgehaald bij het hostel en na ongeveer een uur rijden waren we bij de locatie in de bergen bij de rivier. Daar maakten we kennis met de rafters en kregen we een wetsuit. Tijdens de uitleg zagen we opeens een groepje Gondors heel laag vliegen! Ze cirkelden steeds lager en dichterbij. Iedereen die aan het werk was stopte meteen en kwam kijken, dit was namelijk heel bijzonder dat ze zo laag vlogen. Langzaam cirkelden de (3meter lange) roofvogels verder weg. We gingen verder met de uitleg en daarna konden de boten op de bus. We moesten nog een klein stukje rijden. Op een mooi plekje stopte de bus en daar hebben we de boten in het water gelegd. We kregen de instructies hoe we moesten raften pas toen we in de boot zaten en al een keer goed nat waren geworden. We hebben ongeveer een uur geraft voordat we bij de locatie waren waar we ook hadden omgekleed. Het was geen moment saai! Tijdens deze dag hebben we nog twee mensen uit Finland ontmoet en s avonds zijn we met hun gaan eten op het grootste plein in Mendoza. Weer lekker vlees van de parilla en wijn uit Mendoza!

De tweede dag zijn we naar de wijnstreken van Mendoza gegaan, Maipu heette het dorpje. Daar hebben we fietsen gehuurd en zijn we naar drie wijn bodega's gefietst. Bij de eerste, Vina el Cerno, hebben we een tour genomen en daarna wijn geproeft. Het was een familiebedrijf en bij elke wijnsoort zat een verhaal. Erg leuk!
Bij de tweede, Di Tommaso, hebben we alleen wijn geproeft. Dit is de oudste bodega in Mendoza. Hier hebben we zelf lekker door de wijnvelden heen gelopen. Uiteraard werd het steeds gezellig ;).
Trapiche was de laatste bodega die we bezochten. Trapiche is de grootste van deze regio en exporteert haar wijn ook naar Nederland! Hier hebben we ook erg lekkere wijnen geproefd. We kregen drie flessen wijn en er werd ons kort iets verteld over elke wijn, het was de toplijn van Trapiche. Hij zei dat we tot 17:30 de tijd hadden en dat we mochten drinken en zitten hoeveel en waar we maar wilde. Al gauw zaten we buiten op het terras met drie halve flessen wijn (ter waarde van 500 peso, 50 euro, per fles) voor ons zelf! We vermaakten ons dus prima. Natuurlijk waren we ook de tijd vergeten, en niemand had ons nog weggestuurd. We hadden nog net op tijd bedacht dat we de fietsen om 18:00 terug moesten brengen. We zijn dus toch maar op de fiets gestapt om ze terug te brengen. We mochten zelfs nog die ene fles wijn meenemen die wie niet hadden opgedronken!

De laatste dag in Mendoza stonden we om 05:00 uur op om naar de Aconcagua berg te gaan. Dat is de hoogste berg van Amerika, de top is 6.9km hoog. Van Mendoza namen we de bus naar Puente del Inca. Daar is een nationaal natuurpark waarin je door de valei tussen de bergen kan lopen, en je de Aconcagua goed kan zien. Het park is ongeveer op een hoogte van 3.5km en er lag nog heel veel sneeuw. Gelukkig hadden we ons redelijk warm aangekleed! We moesten op de paden blijven, maar door de sneeuw was het vaak lastig te zien hoe de paden nou liepen. Op een aantal punten hadden we echt prachtig uitzicht, bovendien hadden we de hele ochtend de vallei voor ons zelf! Je hoorde alleen het water en de vogeltjes. Na deze wandeling zijn we weer terug gegaan naar Mendoza. En in de avond zijn we in de bus naar Salta gestapt.

We zijn nu voor de vierde dag in Salta, maar heel veel hebben we niet gedaan. Want Hanneke was de laatste dagen een beetje ziek. Ik heb zelf de stad verkent en ben naar de kapper geweest. Gister is Hanneke meegeweest naar het plein en vandaag zijn we samen naar het park gegaan. Inmiddels is Hanneke flink opgeknapt en heeft ze weer zin in onze volgende bestemmingen. Een paar dagen rust is natuurlijk ook niet verkeerd, want morgen gaan we met de bus naar San Pedro de Atacama (Chili) en donderdag nemen we een driedaagse tour van San Pedro naar Uyuni (Bolivia). Tijdens de tour gaan we onder andere de zoutvlaktes van Uyuni zien!

Hasta luego!

Yoeri y Hanneke

• 09 November 2015 - 20:10

Opa En Oma V.d.wielen:

Geweldig wat jullie daar allemaal meemaken en leuk om die verhalen te lezen We blijven jullie volgen
    Heel veel groetjes van Opa en oma xxxxxxenknuffel

• 10 November 2015 - 22:24

Robin:

Tof hoor: Che, raften, wijn, Condors gezien (niet door de wijn neem ik aan...), sneeuw en nu kamperen in de Chileense woestijn. Tjonge, jonge, wat een avonturen. En nog is het niet afgelopen!