Avontuur in de Amazone & het Titicacameer - Reisverslag uit Cusco, Peru van Yoeri Kayser - WaarBenJij.nu Avontuur in de Amazone & het Titicacameer - Reisverslag uit Cusco, Peru van Yoeri Kayser - WaarBenJij.nu

Avontuur in de Amazone & het Titicacameer

Door: Yoeri

Blijf op de hoogte en volg Yoeri

08 December 2015 | Peru, Cusco

We zijn nu in Cusco, Peru. Ons laatste land alweer! De laatste week in Bolivia hebben we goed besteed. We zijn 4 dagen in de Amazone geweest en we zijn bij het Titicacameer geweest.

Ons vliegtuig had een klein beetje vertraging, maar uiteindelijk kwamen we toch nog s middags aan in Rurrenabaque. We gingen met een heel klein mini-vliegtuigje, vanaf onze stoel konden we zo de cockpit inkijken! We werden op het vliegveld opgewacht. Zodra we onze bagage hadden opgehaald konden we meteen het busje in. Deze ging rechtstreeks naar de rivier, waar er een bootje op ons lag te wachten. Hier hebben we kennis gemaakt met Ronnie, onze prive-gids voor drie dagen. Met de boot zijn we over de rivier naar Park Madidi gevaren. Onderweg konden we genieten van de jungle om ons heen en van verschillende tropische vogels.
Na 3 uur varen stapten we weer op het vaste land. Voordat we de boot uit waren kwam er al een (jonge) tapir uit de jungle! Deze kwam zo vaak bij de lodge, dat het personeel haar een naam had gegeven (Tania). Het was al 1900 uur en we konden meteen aanschuiven bij het avondeten. Het eten was super goed geregeld tijdens deze tour. Super lekker ook nog! Na het avondeten gingen we samen met Ronnie voor een nachtwandeling in de jungle. Pikdonker natuurlijk, gelukkig hadden we een zaklamp gekregen. We gingen op zoek naar Tarantula's. 'Helaas' hebben we deze spin niet gezien. We hebben wel andere grote insecten gezien en een giftige kikker.

De volgende dag hebben we twee verschillende 'routes' door de jungle gelopen. Een in de ochtend en de tweede na de lunch. In de jungle kun je niet spreken van een pad. Er zijn verschillende sporen die je kunt volgen, maar als je niet oppast heb je een spoor van een wild zwijn te pakken (dat spoor lijkt op een mensenspoor). Dus zonder gids verdwaal je absoluut. Tijdens de ochtendtrip zijn we gestopt bij een rustig stukje van de rivier. Hier gingen we vissen voor piranhas! We hadden stukjes vlees voor aas, en we kregen een stuk hout met draad wat we als hengel gebruikte. Samen hebben we 8 piranhas gevangen! Na de ochtendtrip konden we even relaxen in de hangmatten bij onze lodge en hebben we kort in de rivier gezwommen.
Tijdens de middagtrek kwamen we uit bij een mooi uitzichtpunt. We stonden bij een klif en vanaf hier kon je over de bomen uitkijken naar de jungle beneden. Daar zagen we een Tapir! Een zeldzame verschijning volgens de gids! Toen we een stukje verder liepen hoorde onze gids een aap. Na goed zoeken zagen we inderdaad een aap, een 'blackspider monkey'. Hij was ons aan het begluren vanuit hoog uit de boom!

De volgende dag hebben we alleen nog in de ochtend een trek door de jungle gedaan. Tijdens deze trek zijn we naar een speciale boom in de jungle gelopen. Het was een van de hoogste bomen van de jungle. Deze boom wordt door papegaaien gebruikt voor hun nesten. Wij hadden het geluk dat er een papegaai vanuit het nest naar buiten aan het kijken was! We konden alleen de rode kop zien! Tijdens de wandelingen en de boottocht hebben we ook veel papegaaien zien overvliegen. Na deze wandeling hebben we nog in de jungle gelunched. Na de lunch zijn we weer met de boot terug naar Rurrenabaque gegaan. We hadden eigenlijk nog niet genoeg van de Amazone dus hebben we voor de volgende dag nog een dagtour geboekt naar de Pampa's. De Pampa's is een ander gedeelte van de Amazone. In plaats van de dichtbegroeide jungle zijn de Pampa's meer open. Het is dus makkelijker om dieren te spotten!

We gingen met de auto van Rurrenabaque naar de Pampa's. Onderweg hebben we onzettend veel mooie vogels gezien, zoals papegaaien, diverse roofvogels, colibries en een toekan! Naast de vele vogels hebben we ook een luiaard gezien! Na drie uur rijden kwamen we bij de Rio Jacuma. Hier zijn we in een boot gestapt, met de gids uiteraard. We zagen meteen al een kaaijman en dat zou niet de laatste zijn. Langs de oevers van de rivier zag je om een paar seconde weer een kaaijman. Naast de kaaijmannen hebben we veel schildpadden gezien en weer veel verschillende vogels. Ook verschillende zoogdieren leven hier langs de rivier. We hebben de Capibara gezien (het grootste knaagdier ter wereld) en er leven verschillende apen. Een aantal keer stopte de gids bij een boom langs het water en konden we de 'yellow squirell' apen van dichtbij zien! In de wat hogere bomen hebben we twee keer een 'red howler' aap gezien. Het meest bijzondere dier wat we hebben gezien in de Pampa's was de roze dolfijn. Voordat we naar de Amazone kwamen wisten we niet zeker of we het nou goed hadden onthouden, dolfijnen in de Amazone? Maar ze bestaan dus echt! We hebben ze op verschillende plekken in de rivier gezien. Het zijn de meest gevreesde dieren in de rivier. Zelfs de kaaijmannen delfen het onderspit tegen deze dolfijn. Het zou dus veilig zijn om te zwemmen bij de dolfijnen vertelde de gids, want de kaaijmannen komen niet in het territorium van de dolfijn. Wanneer de dolfijn veel beweegt kleurt die roze door de warmte. Vandaar dat de dolfijnen in de Amazone roze dolfijnen worden genoemd.

Na dit avontuur hebben we nog een nacht in Rurrenabaque geslapen voordat we met het vliegtuig terug vlogen naar La Paz. In La Paz hebben we de grootste vlooienmarkt van Zuid Amerika bezocht (derde van de wereld) en zijn we nog een keer over de heksenmarkt gelopen. We hebben allebei een leuke trui gekocht voordat we met de bus naar Copacabana gingen.
Copacabana is een plaatsje in Bolivia wat ligt aan het Titicacameer. Dus niet het strand Copacabana in Brazilie.
Vanaf Copacabana hebben we het Isla del Sol bezocht. Dit is het grootste eiland in het meer. De Inca's gebruikten dit eiland om de zonnegod te eren. Volgens de Inca legende is het Titicacameer het begin van de wereld. Hier is de eerste Inca geboren en zijn de zon en de maan ontstaan. Vandaar ook Isla del Sol. Naast Isla del Sol ligt een kleiner eiland dat heet Isla del Luna. Op het eiland hebben we ruines bekeken van de Inca's. We wilden nog naar het andere deel van het eiland, maar we moesten met de boot terug naar Copacabana omdat er heel slecht weer werd verwacht. Dit was onze laatste dag in Bolivia.

De volgende dag zijn we naar de andere kant van het meer gegaan, naar Puno, Peru. Vanaf deze stad hebben we een tweedaagse tour over het Titicacameer gedaan. We zijn op de Uros eilanden geweest. Dit zijn kunstmatige eilanden gemaakt van riet. Deze community bestaat al honderden jaren. We zijn kort gestopt op een van de eilanden om te leren over hun cultuur. Daarna zijn we naar het eiland Awantani gegaan. Hier bleven we bij een traditioneel gezin eten en slapen. S' avonds kregen we traditionele kleren waarmee we traditioneel gingen dansen.
De volgende dag zijn we naar het eiland Taquile gegaan. Dit is het hoogst gelegen eiland ter wereld. Het Titicaca meer ligt op een hoogte van 3.8 kilometer en is daarmee al het hoogst gelegen meer ter wereld. Je vergeet dat je eigenlijk nog midden in het Andes gebergte bent. Het meer is zo ontzettend groot dat je denkt dat je op de zee bent. We hebben het eiland Taquile rondgelopen en dat leverde een aantal prachtige uitzichtpunten op. Daarna gingen we terug met de boot naar Puno. Het kriebelde om nog een duik te nemen in het meer. Hoe kan je nou twee dagen op het Titicacameer zijn en er niet in hebben gezwommen? Gelukkig werd mijn gedachte bijgestaan door twee anderen en zijn we nog snel het meer in gedoken! Ijskoud was het!

We hebben nog een nacht in Puno overnacht voordat we met de bus naar Arequipa zijn gegaan.
Het Plaza de Armas in Arequipa is schitterend. Het plein alleen is al mooi, met een fontijn en mooie palmbomen. Tegenover het plein staat een oude grote kathedraal. En als je over de kathedraal heen kijkt zie je de vulkaan. Echt een plaatje. We zijn niet lang in de stad geweest. We hebben er een middag gespendeerd. De volgende dag zouden we een tour doen naar de Colca Canyon.
We werden om 03:30 opgehaald met een busje om naar de Colca Canyon te gaan. Onze eerste stop was in een dorpje bij de Canyon. De Canyon was al bewoond voor de Inca's. De Inca's zelf hebben er ook geleefd en nu leven er nog steeds mensen volgens de traditionele wijze. Waar de agricultuur in de canyon ophoud, daar word de canyon wat ruiger en dieper. Het is een van de diepste canyons van de wereld. De volgende stop was bij de Cruz del Gonder. Hier hadden we de mogelijkheid om Gondors te zien. Nog voor we bij de Cruz del Gonder waren stopte de bus al omdat er een Gondor (redelijk) dichtbij op een rots zat. Bij de Cruz del Gonder konden we wat rondlopen en hier hebben we ook nog 3 Gondors gezien. Op het laatste moment vloog er zelfs een over ons heen. Deze machtige vogels hebben een spanwijdte van 3meter! Ontzettend bijzonder om deze dieren van dichtbij te kunnen zien.
Terug in Arequipa zouden we meeten met Sam en Franscica (van Casa del Mundo). Helaas had hun bus flinke vertraging en onze bus ging alweer om 20:30.

Nu zijn we dus in Cusco en Sam komt ons vandaag vergezellen. Morgen gaan we beginnen met de Salkantay trek naar Machu Picchu. Dit is een vierdaagse wandeltocht door de natuur naar Machu Picchu. Dit worden zware dagen, maar de beloning is de verloren stad van de Inca's.
Na Machu Picchu vliegen we naar Piura, waar we een kleine week gaan chillen op het strand. Vanaf daar gaan we naar Lima. En vanaf Lima naar Amsterdam!

Tot snel!

Yoeri en Hanneke

• 08 December 2015 - 23:59

Robin:

Geweldige ervaringen in het Amazonegebied. Bijzonder al die dieren in de jungle en zelf piranha's vangen. Vooral de nachtwandeling is toch best eng. Nu op naar Machu Picchu en dan een welverdiende strandvakantie om uit te rusten. We tellen af. Maar jullie eerst nog twee weken genieten!

• 14 December 2015 - 13:04

Lily:

Heb regelmatig jullie blog met belevenissen in Zuid-amerika gelezen.Heel erg leuk.Nu zit het er bijna op en wens ik jullie een goede reis terug naar huis en alvast fijne feestdagen toe.
    groetjes van Lily uit Zoetermeer