Mensajeros de la Paz - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Yoeri Kayser - WaarBenJij.nu Mensajeros de la Paz - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Yoeri Kayser - WaarBenJij.nu

Mensajeros de la Paz

Door: Yoeri

Blijf op de hoogte en volg Yoeri

30 September 2015 | Argentinië, Buenos Aires

De eerste 'werk'week zit erop. We zijn nu bijna 1 maand in Buenos Aires en we voelen ons al aardig thuis. Doordeweeks werken we in twee verschillende huizen in Buenos Aires; Flores en San Jose. In Flores staat een huis van het project waar de ouderen uit de buurt gratis kunnen eten en hun middag kunnen doorbrengen. In San Jose staat een bejaardentehuis. Bij beide huizen hebben we tot nu toe vooral geholpen in de keuken; fruit en groenten snijden, aardappels schillen etc. Daarnaast praten we met de opa's en oma's en spelen spelletjes (goed voor ons Spaans). We werken nooit alleen (ook niet altijd met elkaar) maar altijd met andere vrijwilligers dus dat is gezellig.

Na het keukenwerk mogen we mee eten met de aanwezige in het huis. Vooral in Flores is dit grappig, want de mensen die daar komen zijn oprecht geinteresseerd in de vrijwillegers. Ze zijn vooral geinteresseerd in 'la rubia!', 'muy hermosa!'. En dan kan ik mooi zeggen: 'Ella es mi novia;)'.
Als we zijn uitgegeten helpen we weer met het afruimen van de tafels en als er nog werk in de keuken is werken we nog even in de keuken. Wanneer er in Flores geen werk meer in de keuken is gaan we met de mensen zitten, vaak spelen ze een spelletje of zijn ze al in gesprek. Een spel wat veel wordt gespeeld is rummikub! Erg leuk, vooral omdat ik ook veel heb 'gerummiet' met mijn eigen oma! En Hanneke ook met haar oma! Al zijn de regels wat anders hier in Argentinie. Ook yathzee is populair in Flores. Op sommige dagen komt er ook een danslerares en wordt er gedanst, wij moesten natuurlijk ook mee doen!

In San Jose is er vaak nog wel wat werk te doen na het eten. Niet in de keuken, maar bij de handyman van het huis; Pasqual. Een vriendelijke meneer, al versta ik geen woord van wat die zegt. Mijn spaans is niet al te best en hij praat ook nog eens snel en binnensmonds. Hij heeft vaak klusjes die hij nog moet doen en dan kunnen wij daar mooi bij helpen. De vooraadkamers een beetje bijhouden, dingen heen en weer sjouwen etc. Er wordt ook kleding opgeslagen die uitgedeeld wordt aan mensen in koude, regenachtige gebieden. Helaas duurt dit volgens mij nogal lang voordat het eindelijk bij deze mensen aankomt. In San Jose hebben we minder contact met de bewoners, zij gaan vaak na het eten weer naar hun kamers.
De komende weken zullen we dus afwisselend werken in Flores en San Jose. We gaan ook nog proberen om zelf activiteiten te organiseren voor de kinderen in Villa 31 danwel voor de ouderen in Flores of San Jose. Daarnaast willen we ook nog meewerken aan een campagne van de organisatie.

We weten eigenlijk nog steeds niet precies hoelaat we ergens aanwezig moeten zijn en tot hoelaat we zouden moeten werken. Wat opvallend is, is wanneer we met de meisjes uit Ecuador moeten werken we om kwart over 10 vertrekken en als we met de Duitse meisjes gaan wordt er om 9 uur op onze kamerdeur geklopt;). Wanneer wij dus samen gaan werken, vertrekken we tussen 9:30 en 10:00 uur. Wanneer we stoppen hangt ook af van het werk wat er te doen is, maar vaak kunnen we rond 15:00 uur naar huis. We zijn altijd wel voor 17:00 uur thuis. Dan doen we boodschappen of gaan we nog naar het centrum om daar rond te lopen (en een lekker ijsje te halen). We wonen in een erg leuke wijk, alles is wel te vinden in Caballito.

Voorderest zijn we thuis vooral aan het chillen. We hebben een goede internetverbinding dus we kunnen lekker fims kijken op Netflix, met Spaanse ondertiteling. We zijn elkaar ook nog lang niet zat dus we vermaken ons goed! Tot nu toe hebben we (doordeweeks) elke avond gekookt. Een spaans meisje heeft ons geleerd hoe we de lekkerste spaanse tortilla moeten maken en zelf hebben we geprobeerd om empenadas te maken. Beide zijn erg goed gelukt!

Het huis bevalt ook nog steeds! Afgelopen week is er al een meisje vertrokken en deze week zullen er weer een aantal gaan. Maar we krijgen er eind deze week ook weer nieuwe mensen bij! Vrijdagavond hadden we dus een afscheidsfeestje, wat erg gezellig was.

Zondag zijn we naar de wijk Palermo geweest. We waren al een keer van plan om naar Palermo te gaan, maar toen zijn we nooit verder geweest dan de parken! Ook zondag zijn we eerst naar een park geweest; de Japanse tuinen. Hiervoor moesten we entree betalen, maar het was dan ook een erg mooi park. Daarna zijn we naar Palermo Hollywood en Palermo Viejo gegaan. Hier heb je veel leuke winkels en restaurantjes. In het hart van de wijk zitten erg veel restaurantjes en daar was het heel gezellig (en lekker). Ook hier was er weer een grote markt. Dit keer geen antieke zonnebril, maar een mooie kleurige ipadhoes voor Hanneke!

Vanavond is Hanneke naar zumba gegaan met een huisgenootje en ik heb gefitnissed. Zumba vond Hanneke erg leuk, met heel veel salsamuziek! Daarna hebben we gegeten en spelletjes gedaan met de huisgenootjes. De huisgenootjes zijn erg aardig en komen uit veel verschillende landen (Venezuela, Ecuador, Duitsland, Spanje, Peru).

Aanstaande donderdag gaan we een weekend naar de Iguazu Falls. Een van mooiste plekken van de wereld. Hier kijken we natuurlijk ontzettend naar uit! En de foto's komen natuurlijk online!

Chao!

• 30 September 2015 - 22:35

Robin:

Goed werk dat jullie doen hoor! Weten jullie alvast wat je moet doen als je ons later moet verzorgen....Maar als jullie terug zijn -maar dat duurt nog wel even - eerst maar ons laten proeven van jullie eigen gemaakte tortilla', empanadas en wat nog meer tot jullie kookkunsten gaat behoren. Geniet van de Iguazu Falls. Ziet er zeer indrukwekkend uit op de foto's als je Googled. Misschien wel mooier als de Niagara Falls die wij hebben gezien. Ben benieuwd naar jullie foto's. Groetjes!

• 02 Oktober 2015 - 09:24

Rianne:

Hallo Yoeri en Hanneke,

Volgens mij zijn jullie al onderweg naar Iguazu Falls maar dan lees je dit wel als je weer terugbelt.
    Het is goed om te lezen dat het jullie goed gaat! De taal lijkt mij het meest lastig, dat gaat niet zomaar lukken om goed te kunnen communiceren met de mensen daar en al helemaal niet als er ook nog binnensmonds wordt gebrabbeld....
    Nu alweer een maand niet meer in Hollandia geweest! De tijd vliegt.
    Hier is het nog steeds prachtig herfstweer met heel koude nachten maar prachtige zonnige dagen.
    Oma Druten heeft de mogelijkheid gekregen een appartement te gaan huren en ze vindt het geweldig! Het duurt nog wel een aantal maanden maar het vooruitzicht is heel fijn voor haar!
    Ik wens jullie wederom een goede tijd en maar veel ontdekken en zien etc.
    Groet van Rianne

• 04 Oktober 2015 - 10:44

Hallo Yoeri en Hanneke,

Wat leuk om jullie enthousiaste verhalen te lezen!
    Fijn dat jullie het in jullie werk en woonhuis zo naar jullie zin hebben, met veel interessante contacten.

Zo te lezen zullen de ouderen ook van jullie vrolijke aanwezigheid en aandacht genieten.

En mooi dat jullie nog voldoende tijd over hebben om zelf op pad te gaan en veel van het land te zien.

Nog veel werk/vrijetijd-plezier toegewenst.

Hartelijke groeten,
    ook van Denny, Reinier,Edwin, Paulina,

• 04 Oktober 2015 - 10:44

Hallo Yoeri en Hanneke,

Wat leuk om jullie enthousiaste verhalen te lezen!

Nog veel werk/vrijetijd-plezier toegewenst.

Hartelijke groeten,
    ook van Denny, Reinier,Edwin, Paulina,

• 04 Oktober 2015 - 10:52

Ria:

Sorry, mijn mail dubbel geplaatst.

groetjes,

• 06 Oktober 2015 - 09:49

Peggy:

Als oma leest dat daar wèl gedanst wordt, wil ze meteen emigreren! Het is idd een goede test om zoveel maanden 24/7 bij elkaar te zijn en het (nog....) steeds geweldig te vinden! Zo leer je elkaar het beste kennen. En de zelfbereide maaltijden wil ik ook wel eens proeven als jullie weer terug zijn. Met al die wisselingen in het huis zullen jullie leuke contacten overhouden. Benieuwd weer naar jullie volgende avonturen! Have fun!
    Groeten van Peggy en Ad

• 06 Oktober 2015 - 17:26

Oma En Opa:

Oma en opa wensen jullie erg veel plezier en avontuur toe.
    Ze zijn blij dat het goed met jullie gaat. Hier gaat alles goed.
    Veel kusjes
    Opa en oma kayser