Una semana en Buenos Aires - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Yoeri Kayser - WaarBenJij.nu Una semana en Buenos Aires - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Yoeri Kayser - WaarBenJij.nu

Una semana en Buenos Aires

Door: Yoeri

Blijf op de hoogte en volg Yoeri

12 September 2015 | Argentinië, Buenos Aires

We zijn inmiddels dik een week in Buenos Aires en de eerste indrukken zijn goed bevallen. We hebben ook al een keer geskyped met het thuisfront, fijn om jullie te horen! En Yeng en Mitchell belde in toen we in een cafe zaten. Tijdens dat gesprek zijn we erachter gekomen dat mijn tablet maar een rare zoomfunctie heeft..

Nog steeds hebben we nog maar een relatief klein gedeelte van de stad gezien, maar we kennen de weg inmiddels een beetje. In ieder geval de weg terug naar het hostel! De stad is net als New York (en andere grote steden) gebouwd in blokken, wat het kaartlezen redelijk overzichtelijk maakt. Wanneer je naar de kaart kijkt is er duidelijk een weg het grootst; Avenida 9 de Julio. Dit is een straat met aan de zijkanten 3 rijbanen, in het midden in beide richtingen 5 rijbanen en dan daar weer in het midden heb je nog in beide richtingen 2 busbanen. Wanneer we deze straat moeten oversteken moeten we langs vijf stoplichten! Het is ons nog niet gelukt om in een keer over te steken! Op deze weg staat ook de obelisk van Buenos Aires.

Op de kaart loopt Avenida 9 de Julio horizontaal door het centrum. De andere grote wegen in Buenos Aires gaan allemaal verticaal door de stad en leiden dus allemaal naar Avenida 9 de Julio. Ons hostel zit in een zijstraat van Avenida de Rivadavia (een andere grote weg). Wanneer we dus terug naar het hostel moeten, dan lopen we naar Avenida 9 de Julio en dan door tot de av. de Rivadaiva en dan zijn we er eigenlijk al!

Zondag begon de dag een beetje laat. We waren vergeten de wekker te zetten... en het was zaterdagavond een beetje laat geworden.
Samen met Estevan, Fernando, Vivian, Eddy en nog wat leuke mensen (waarvan wij de namen even niet meer weten), hebben we kaartspelletjes uit verschillende landen geleerd en gespeeld.
We hebben een Argentijns kaartspel geleerd; Truco. Het is een ingewikkeld spel met veel regels. We kunnen het inmiddels spelen, maar we hebben pas de helft van de regels geleerd! Hier hoort natuurlijk ook een Argentijns drankje bij, Fernet con cola. Fernet is een sterke drank gemaakt van druiven en verschillende kruiden. Goed te drinken!

We waren zondag nog wel ruim op tijd om naar de antiekmarkt te gaan op Plaza Dorrego in San Telmo. De markt was groter dan verwacht! Op het plein was inderdaad de antiekmarkt, maar eigenlijk was heel de wijk San Telmo verandert in een markt. Overal stonden kraampjes en op verschillende plekken werd de tango gedanst! We hebben een lekker versgeperst sumo de naranja (sinaasappelsap) gedronken op het plein. Op de antiek markt heeft Hanneke een leuke zonnebril gekocht. Misschien is die wel van Evita geweest! ;)

Maandag na de spaanse les hebben we het rustig aan gedaan. We zijn lekker in het hostel gebleven, even wat gelezen en weer wat gekaart. In de avond hadden we afgesproken met Nicolas. Nicolas studeerde tegelijkertijd in Barcelona met Hanneke. Op Facebook had hij gezien dat we in Buenos Aires waren en van het een kwam het ander. We gingen uit eten met Nicolas en zijn vriendin in een klassieke parilla, 'Restaurant Para'.
Om half 10 hadden we afgesproken bij het hostel. Hij kwam ons ophalen met de auto! Super om een keer over de Avenida 9 de Julio te rijden!

Een parilla is dus een Argentijs restaurant waar ze voornamelijk vlees serveren. En het vlees was ontzetted lekker! Nicolas vond dat wij verschillende soorten vlees moesten proeven en dus bestelde hij van alles. We begonnen met een chorizo worst op een klein broodje. In Argentinie eet men chorizo worst op een broodje met chimichurry (choripan con chimichurry). Daarna hebben we een wat meer bijzonder deel van de koe op. Normaal gesproken een delicatesse, maar in Argentinie krijg je altijd grote porties. Het was hartzwerik. Het klinkt misschien niet heel lekker, maar dit was het lekkerste wat we tot nu toe hebben gegeten in Argentinie! Het waren heerlijk malse dunne stukken vlees met een krokant laagje, nog lekkerder met een paar druppeltjes citroen erover!
We waren nog niet klaar! Nicolas had nog meer besteld. We kregen nog een soort biefstuk; bife de chorizo (900gram). Heerlijk stuk rundvlees, perfect rood gebakken. En nog een lekker mals stuk varkensvlees. Ook de bijgerechten (spinazie met kaas en aardappel gratin) waren erg lekker. Natuurlijk hadden we ook een lekkere wijn, een malbec uit Salta argentinie. Tot mijn grote spijt hebben we niet alles kunnen opeten..

Naast het lekkere eten was het ook heel gezellig! Hanneke heeft weer wat herinneringen uit Barcelona opgehaald, en zij waren ook in Nijmegen geweest tijdens de zomerfeesten. Genoeg om over te praten dus! Het werd behoorlijk laat, dus we besloten om het ijsje maar een andere keer te eten. Ze hebben ons fijne tips gegeven over de stad en we houden zeker contact!

Dinsdag en woensdag was het slecht weer. Veel regen en het was best koud. Naast de spaanse les hebben we niet zoveel gedaan. Vooral in het hostel gebleven. Lekker even de tijd gehad voor wat spelletjes, films en siestas.

Vandaag scheen de zon weer al was het maar 12 graden. Gelukkig word het morgen weer 20 graden! Na de spaanse les zijn we naar het havengebied van Buenos Aires geweest (Puerto Madero). Vergeleken met het centrum was het daar erg rustig. Ook wel eens fijn. De spaanse lerares vertelde dat we hier lekkere choripan konden halen, dus dat hebben we ook zeker gedaan!
Wat ook in het havengebied ligt is het Reserva Ecologica. Een mooi natuurgebied met verschillende wandelroutes. Je zou hier 200 verschillende soorten vogels kunnen zien! Wij hebben er drie geteld.. desondanks was het een erg mooi gebied! Aan het eind van het natuurgebied was het begin van de oceaan, en aan de overkant kon je Uruguay zien. Met de boot is het ook maar een klein half uur varen, dus we gaan zeker nog een weekendtrip naar Uruguay maken!

Dit weekend staat het Argentijns voetbal in het teken van de klassiekers. De Argentijnse bond heeft de competitie zo gepland dat alle rivalen zondag tegen elkaar spelen. Een van de meest heftige klassiekers in het voetbal is de wedstrijd tussen River Plate en Boca Juniors die dus ook zondag op het programma staat. Helaas is het erg lastig om aan kaarten te komen voor deze klassieker in Buenos Aires, en anders zijn ze veel te duur. We gaan de wedstrijd kijken in de wijk van Boca Juniors, la Boca. Voor de voetbalfans die dit blog lezen, Boca heeft een zeer interessant team dit jaar. Ze hebben spelers onder contract die voor de grootste clubs in Europa hebben gespeeld. Gago bijvoorbeeld, ex speler van Real Madrid en Lodeiro , ex speler van Ajax. De absolute vedette van het team is Carlos Tevez, ex speler van o.a Juventus. Tevez stond vorig jaar nog met Juventus in de Champions league finale tegen Barcelona.

In Nederland is het inmiddels al 12 september, dus:

Pa, van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!!

Veel liefs uit Buenos Aires van Yoeri en Hanneke!

• 12 September 2015 - 09:32

Robin:

Ha zoon! Gracias por la felicidades! Klopt dit zo of is het krom Spaans? Zul je ondertussen weten. Leuke week weer en leuk ook dat jullie gegeten hebben met vrienden uit Hanneke Barcelona tijd. Kleine wereld toch. Hier in Nijmegen alles goed. Vanavond gaan mama en ik uit eten in De Schat. Helaas geen parilla te vinden hier! Groetjes aan Hanneke en Lodeiro als je hem ziet. Groetjes van mama en Sira,
    Padre.

• 12 September 2015 - 20:24

Je Favoriete Tante:

Weer een erg interessant en uitgebreid verslag! Wat een toeval dat Nicolas ook in Buenos Aires zit nu jullie daar zijn, en zo te lezen weet hij daar al de weg dus zal hij er al even zitten. Lekker om al die verschillende vleessoorten te proeven, dat moet een superavond geweest zijn. Heel apart dat de temperatuur per dag zo kan verschillen, nooit geweten! Veel plezier met het kijken van het Argentijnse voetbal tussen de Argentijnen!

• 13 September 2015 - 10:38

Lotte:

Wat heerlijk om weer even een beetje mee te kunnen genieten met jullie avonturen aan de andere kant van de wereld!! Het klinkt nu allemaal al geweldig en jullie zijn pas net weg. Gaat dus nog heeeeel veel moois komen. Geniet van alles! En veel succes aankomende week met de start van jullie project.

Veel liefs Lotte

• 13 September 2015 - 20:06

Erna:

Heerlijk zoals je lekker uitgebreid alles beschrijft Yoeri, ga vooral zo door. Ik wil alles horen.
    liefs erna

• 14 September 2015 - 13:13

Oma:

Hallo hanneke en yoeri, fijn om te lezen wat jullie daar allemaal doen. Ik krijg idee dat jullie veel op pad zijn en veel andere mensen ontmoeten.hier alles goed. Groetjes van opa en oma.

• 16 September 2015 - 13:24

Arjan En Melissa:

Hoi Hanneke en Yoeri, erg leuk en vermakelijk om te lezen wat jullie allemaal meemaken. Tijdens het lezen van jullie verslagen worden we als het ware meegetrokken met jullie avonturen. We hopen snel een vervolg te kunnen lezen.

• 16 September 2015 - 17:04

Rianne En Bou:

Hoi Yoeri en Hanneke,
    Ik durf het bijna niet te zeggen maar wij zijn net terug van 4 dagen Zeeland!!
    Ook leuk, kun je dan zeggen maar het verbleekt bij wat jullie schrijven!
    Hier geen avenu's maar stille landweggetjes, geen prachtig mooie straat-en wijknamen maar dorpjes die Biggekerke, Koudekerke en zelfs Boudewijnskerke heten!! Als je maar lol hebt, toch?
    Hoop dat de Spaanse taal jullie al een beetje eigen wordt. Succes ermee en tot de volgende keer.
    Lieve groet van Rianne en Bou.